Odstranění škrábanců na autě nemusí být vůbec nic náročného. Ani drahého. Důležité je hlavně vybrat správný postup a pak pečlivě dodržet všechny kroky opravy.
Postup se liší podle typu škrábance. Většinu z nich zvládnete s naším návodem odstranit bez problému doma svépomocí, levně a pohodlně.
V první řadě je zásadní zařadit škrábanec do správné kategorie:
- Poškrábaný vrchní lak (podkladová barva není poškozená, poznáte to tak, že má škrábanec stejnou barvu jako zbytek vozu)
- Cizí barva na vašem laku (žádný škrábanec není vidět, jde jen o cizí barvu uchycenou na vašem voze například při jemnějším otření o jiné auto)
- Malý ale hluboký škrábanec zasahující až do podkladové barvy (malý znamená cca pod 10 centimetrů)
- Větší a hluboký škrábanec jdoucí až do podkladu
Vyberte odpovídající kategorii a jdeme na to.
Jde o viditelný škrábanec, který nezasahuje do spodní vrstvy laku (má stejnou barvu jako auto). Může vzniknout při jízdě náročným terénem a při jiných drobných manipulačních nehodách.
Oprava
Odstranění takového škrábance je jednoduché. Stačí koupit lešticí pastu. Naši zákazníci si moc chválí jednokrokovou pastu BRAYT T ONE STEP – nanesete, rozleštěte a jste bez škrábanců. Jednoduché, spolehlivé, levné a pohodlné.
Třením dvou lakovaných objektů se může uvolnit barva, která se k oběma přichytí. Když se tedy o někoho otřete například na parkovišti, můžete si z toho odvézt i jiný suvenýr než škrábanec.
Oprava
Pokud nedošlo k poškození vašeho laku, cizí barvu odstraníte rychle a snadno. Sežeňte si ředidlo C 6000 případně aceton. Prostředek pak naneste na utěrku (stačí papírová) a krouživě třete, dokud cizí barva nezmizí. Pro pěkný výsledek doporučujeme ještě následně použít lešticí pastu s voskem.
V tomto případě má škrábanec jinou barvu než zbytek karoserie. Tak poznáte, že byla poškozená i podkladová barva. Za malý škrábanec můžeme považovat rýhu velkou několik centimetrů (řekněme do 10), v případě delší rýhy už se škrábancem musíte nakládat jako s velkým.
Oprava
Tady si leštěním nevystačíme, rýhu musíme zakrýt původní barvou vozu. Ale i to jde dnes velmi snadno a levně, díky triku jménem opravná tužka. Představte si ji klidně jako lak na nehty v přesné barvě vašeho vozu. A podobně snadno jako nehty nalakujete i škrábanec.
Před nanesením laku musíte povrch ještě očistit a důkladně odmastit. Stačí vám na to obyčejný technický líh nebo odmašťovač. Opravnou tužku aplikujte v co nejtenčí vrstvě a nechte důkladně zaschnout (že je hotovo poznáte tak, že povrch zmatní). Pokud máte metalickou barvu, navrch přijde ještě bezbarvý lak. A to je celé.
Jediný kámen úrazu bývá ve výběru odstínu. Pořiďte si opravnou tužku u nás, rádi vám s tím pomůžeme.
Rýha je dlouhá nad deset centimetrů a má jinou barvu než lak karoserie, takže jde až do hloubky do spodní vrstvy laku. Taková odřenina vznikne při výraznějším kontaktu s jiným autem nebo objektem.
Tady už půjde o náročnější i nákladnější opravu. Není odřenina jako odřenina, ale ty vážnější případy je pro většinu lidí lepší svěřit profesionálům v autolakovně. Záleží ale na vašich schopnostech a odhodlání. Pokud si věříte a chcete si umět poradit i bez lakovny, jen do toho.
Oprava
Lak budete muset opravit buď sprejem nebo lakovací pistolí. Přesný postup práce najdete v našem článku o lakování. Hlavně pamatujte, že absolutním základem úspěchu je opět přesně vybraný odstín vašeho auta. Zašlete nám kód barvy (nebo nám přineste vzorek) a my pro vás přesnou barvu rádi namýcháme.
Tak hodně štěstí. A až budete zase potřebovat poradit s něčím ze světa barev a laků, vzpomeňte si, že v CYANu pro vás píšeme spoustu článků a rádi vám poradíme i osobně na naší prodejně nebo klidně i na dálku.